2 κλασικά λάθη που κάνεις όταν θέλεις να χάσεις λίπος και ξεκινάς να γυμνάζεσαι.

Έχεις μερικά παραπάνω κιλά και λίπος που σε ενοχλούν. Αποφασίζεις ότι αυτό πρέπει να αλλάξει και λες στον εαυτό σου <<τέρμα τα αστεία, ώρα για διατροφή και άσκηση>>.

Όντας στο χώρο της διατροφής και του αθλητισμού όσο χρόνια με θυμάμαι έχω παρατηρήρησει ότι υπάρχουν 2 κλασικά λάθη που κάνεις όταν θέλεις να χάσεις λίπος και ξεκινάς να γυμνάζεσαι.

Φυσικά τα είχα κάνει και εγώ στο παρελθόν.

Είναι δύσκολο αλλά συνάμα και πολύ βοηθητικό να μαθαίνουμε ο ένας από τα λάθη του άλλου.

Πόσο μάλλον όταν και η επιστήμη σου φανερώνει την ίδια αλήθεια.

 

 Πάμε λοιπόν:

1)      Jogging (διάδρομος) + αφαγίες = Ευνουχισμός για τον άντρα, αδύναμο κορμί για τη γυναίκα

Αν δεν έχεις ασχοληθεί ποτέ με διατροφή και άσκηση, 2 σκέψεις θα σου ήρθαν πιο γρήγορα στο μυαλό προκειμένου να χάσεις βάρος και λίπος. Να ράψεις το στόμα σου και να ξεκινήσεις τρέξιμο.

Κοινώς, οι μερίδες σου να γίνουν μικροσκοπικές, να τρως πολύ λιγότερο απ’ ότι συνήθιζες και να παρακάμπτεις πολλά γεύματα. Παράλληλα, σκέφτεσαι να ξεκινήσεις jogging ή διάδρομο πηγαίνοντας με χαμηλή ταχύτητα για όσο αντέχεις.

Πολύ πιθανό να φορέσεις και μερικά παραπάνω ρούχα νομίζοντας πως έτσι θα ιδρώσεις περισσότερο και θα χάσεις γρηγορότερα τα κιλά που θέλεις.

(Περισσότερα στο άρθρο: Γυμναστική με πολλά ρούχα και σάουνα. Τα μυστικά που βοηθάνε στην απώλεια λίπους;).

 

Και είσαι εν μέρει σωστός. Με αυτό τον τρόπο θα χάσεις κιλά, θα χάσεις γρήγορα κιλά. Η ζυγαριά σου πιθανώς να σε δείξει σύντομα πολύ πιο κάτω.

Το μεγάλο σου λάθος όμως είναι στο σωματικό αποτέλεσμα που θα έχεις πετύχει.

Το σώμα σου, μόνο γυμνασμένο αθλητικό κορμί δε θα θυμίζει. Στην καλύτερη περίπτωση θα φαίνεσαι αδύνατος, αλλά θα έχεις μεγάλο ποσοστό σωματικού λίπους (ναι, γίνεται).

Στη χειρότερη περίπτωση θα φαίνεσαι σαν Αιθίοπας μαραθωνοδρόμος.

Το ίδιο ισχύει και για τους άνδρες και για τις γυναίκες.

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Κάνεις ακριβώς ότι χρειάζεται για να χάσεις ό,τι μύες έχεις και να διατηρήσεις σε μεγάλο βαθμό άθικτο το σωματικό λίπος σου. Αυτό που χρειάζεσαι για τους στόχους σου δεν είναι ακριβώς jogging και αφαγίες.

  • άσκηση με αντιστάσεις (γυμναστική με βάρη ή και ασκήσεις με το βάρος σώματος ή trx)

  • αναερόβια άσκηση όπως μπάσκετ, ποδόσφαιρο, βόλλευ, κωπηλασία κα

  • HIIT ή αλλιώς διαλειμματική προπόνηση υψηλής έντασης όπως είναι τα sprints τρεξίματος και το crossfit

σε συνδυασμό ή και όχι με αερόβιο τρέξιμο χαμηλής έντασης-μεγάλης διάρκειας (jogging/διάδρομος) ανάλογα το σωματικό προφίλ σου, τις προτιμήσεις σου και τους στόχους σου. 

Όσον αφορά τη διατροφή σου, προκειμένου να διατηρήσεις την πολύτιμη μυϊκή μάζα σου χρειάζεται προσαρμογή και εξατομίκευση ώστε να λαμβάνεις επαρκή ποσότητα πρωτεϊνών από τις τροφές που καταναλώνεις.

(Περισσότερα σχετικά με την πρωτεΐνη: Πρωτεΐνη: Γιατί σε αδυνατίζει και πότε είναι επικίνδυνη για την υγεία).

 

Ας δούμε την περίπτωση που είσαι λάτρης του τρεξίματος και θέλεις να διατηρείς ένα αθλητικό, υγιές, μυικό κορμί χαμηλό σε λίπος.

Όπως για παράδειγμα συμβαίνει στην περίπτωση μου που είμαι μαραθωνοδρόμος.

Μπορείς να κάνεις το αερόβιο τρέξιμο αλλά πρέπει να το συνδυάζεις με κάποια μορφή άσκησης με αντιστάσεις, όπως για παράδειγμα προπόνηση με βάρη.

Παράλληλα, να ακολουθείς μία διατροφή επαρκή σε πρωτεΐνη και πλήρη σε θρεπτικά συστατικά προσαρμοσμένη θερμιδικά στην επίτευξη ενός αθλητικού σώματος με χαμηλά ποσοστά λίπους.

Κατά την πρόκριση μου στο μαραθώνιο του Ολύμπου στο Καστόρι Λακωνίας. 

2)      ‘’Αφού γυμνάζομαι ας φάω όσο φαγητό θέλω’’

Δεύτερο κλασικό λάθος που κάνουν οι περισσότεροι. Ξεκίνησες γυμναστική και νομίζεις ότι έχεις αυτόματα το ελεύθερο να καταναλώσεις ό,τι βάζει το μυαλό σου.

Δεν είναι ακριβώς έτσι.

Διαφορετικό να απολαμβάνεις μία στο τόσο κάτι που θέλεις και διαφορετικό να μην έχεις όριο στην ποιότητα και την ποσότητα φαγητού που επιλέγεις με τη δικαιολογία ότι γυμνάζεσαι.

 

Θα έχεις ακούσει ότι η γυμναστική έχει αδιαμφισβήτητα πολλά και τεράστια οφέλη. Η απώλεια βάρους όμως ΔΕΝ είναι ένα από αυτά. Ναι, καλά διάβασες.

Για να γίνω πιο συγκεκριμένος από μόνη της η γυμναστική κάνει πολύ λίγα πράματα στην απώλεια βάρους κοιτώντας το θέμα θερμιδικά.

Σου αυξάνει την πειθαρχία, σου δημιουργεί ένα αίσθημα ευεξίας και σε βοηθάει να έχεις πιο διαχειρίσιμη όρεξη μέσα στη μέρα. Με έμμεσο τρόπο βοηθάει σε σημαντικότατο βαθμό.

Η απώλεια βάρους και λίπους είναι κυρίως θέμα διατροφής και λιγότερο θέμα γυμναστικής. 
Όμως, ο ιδανικός συνδυασμός και των δύο οδηγεί σε εντυπωσιακά αποτελέσματα!

Αν είσαι ποδοσφαιρόφιλος σκέψου την εξής παρομοίωση.

 

Έχεις μια ομάδα παιχτών ποδοσφαίρου (διατροφή) και τον προπονητή της ομάδας αυτής (άσκηση).

Από μόνος του ο προπονητής δεν μπορεί να κερδίσει ένα παιχνίδι.

Η ομάδα ποδοσφαίρου μόνη της χωρίς προπονητή, κουτσά-στραβά μπορεί να νικήσει κάνα παιχνίδι αλλά στα δύσκολα σίγουρα χάνει.

Ο κατάλληλος συνδυασμός των δύο, μία καλή ομάδα και ένας καλός προπονητής μπορούν να κατακτήσουν τα πάντα!

Συμπερασματικά

  • 2 κλασικά λάθη που κάνεις όταν θέλεις να χάσεις λίπος και ξεκινάς να γυμνάζεσαι είναι η αποκλειστική αερόβια άσκηση όπως το απλό jogging (διάδρομος) σε συνδυασμό με αφαγίες και η μη-ελεγχόμενη κατανάλωση φαγητού με την πρόφαση ότι κάνεις γυμναστική.

  • Για αρχή σίγουρα το jogging είναι καλύτερο από το τίποτα, αλλά σύντομα πρέπει να μεταπηδήσεις σε άλλη μορφή άσκησης ή συνδυασμό ασκήσεων πιο κατάλληλων για την επίτευξη των στόχων σου.

  • Η άσκηση με αντιστάσεις ή κάποια άλλη μορφή αναερόβιας άσκησης είναι απαραίτητη για να διατηρήσεις τον πολύτιμο μυϊκό ιστό σου σε περίοδο απώλειας λίπους.

  • Η άσκηση δε σου δίνει άλλοθι στη διατροφή σου.

  • Κάθε αποτέλεσμα απώλειας λίπους επιτυγχάνεται κυρίως μέσω διατροφής και δευτερευόντως μέσω της άσκησης. Ο ιδανικός συνδυασμός και των δύο οδηγεί σε εντυπωσιακά αποτελέσματα!