Ποια είναι η καλύτερη δίαιτα – Τα τελευταία νέα από την επιστήμη!

Τα τελευταία χρόνια μας απασχολεί ιδιαίτερα το ερώτημα: ποια είναι η καλύτερη δίαιτα;

Παλιότερα υπήρχε η τρομοκρατία σε σχέση με τα λιπαρά (<<να είναι χαμηλών λιπαρών παρακαλώ>>), ενώ τώρα τελευταία υπάρχει ένα μεγάλος φόβος γύρω από τους υδατάνθρακες της διατροφής.

Τι ακριβώς ισχύει;

Μόλις μία εβδομάδα πριν, πήραμε μία ηχηρή απάντηση:  Δεν υπάρχει αυτό που λέμε ''η καλύτερη δίαιτα''.

Είτε κάνεις δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά, είτε δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες δεν υπάρχει σημαντική διαφορά στο τελικό αποτέλεσμα.

Σε μία καλά σχεδιασμένη έρευνα που έγινε από ομάδα ερευνητών του Stanford University, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό JAMA πριν μία εβδομάδα, μελέτηθηκε σε 609 υπέρβαρους ενήλικες ποια δίαιτα είναι πιο αποτελεσματική (low fat vs low carb).

Οι εθελοντές χωριστήκαν σε 2 ομάδες, μία που ακολουθούσε δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά και μία που ακολουθούσε δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες για ένα χρονικό διάστημα 12 μηνών.

Ο κάθε εθελοντής είχε διατροφική καθοδήγηση και τακτική παρακολούθηση της πορείας τους μέσα στο χρόνο (περίπου 2 συνεδρίες/μήνα). Όπως συμβαίνει στα περισσότερα προγράμματα διατροφής, οι εθελοντές τους πρώτους 2 μήνες ήταν αρκετά τυπικοί με το πρόγραμμα διατροφής τους, ενώ στη συνέχεια όχι τόσο.

Οι διατροφικές οδηγίες που τους δόθηκαν ήταν:
- Να καταναλώνουν μη επεξεργασμένα τρόφιμα, πλούσια σε θρεπτικά συστατικά που ιδανικά να ετοιμάζονται στο σπίτι.
- Να αυξήσουν την κατανάλωση λαχανικών.
- Να αποφεύγουν την κατανάλωση των πρόσθετων σακχάρων της διατροφής, του επεξεργασμένου λευκού αλευριού και των trans λιπαρών οξέων.

Τα αποτελέσματα της έρευνας

Όπως αναμενόταν μετά από ένα χρόνο παρέμβασης είχαν μείνει 481 εθελοντές που άντεξαν στο μεγάλο και δύσκολο χρονικό διάστημα των 12 μηνών (21% των ατόμων εγκατέλειψε την προσπάθεια).

Το αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι δεν υπήρχε κάποια σημαντική διαφορά στην απώλεια βάρους μεταξύ της ομάδας που ακολουθούσε δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά και της ομάδας που ακολουθούσε δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες.

Μετά από 12 μήνες η πρώτη ομάδα έχασε κατά μέσο όρο 5,3 κιλά και η δεύτερη ομάδα κατά μέσο όρο 6 κιλά, χωρίς αυτή η διαφορά να είναι στατιστικά σημαντική.

Οι ερευνητές θέλαν να μελετήσουν επίσης αν υπήρχε κάποια διαφορά στα αποτελέσματα της κάθε δίαιτας ανάλογα με τα γονίδια και την έκκριση ινσουλίνης του κάθε ατόμου.

Υπάρχουν διάφορες θεωρίες που λένε ότι ορισμένα άτομα είναι προδιαθετειμένα βάση γονιδίων ή έκκρισης ινσουλίνης να αντιδρούν καλύτερα σε μία δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά ή σε μία δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες.

Τα αποτελέσματα της έρευνας προβλημάτισαν καθώς έδειξαν ότι τα διαφορετικά γονίδια και η διαφορετική έκκριση ινσουλίνης δεν επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό το πόσο αποδίδει η κάθε δίαιτα στην απώλεια βάρους.

Ενώ μπορεί να περιμέναμε πχ τα άτομα που δεν παράγουν τόσο ινσουλίνη να επωφελούνταν περισσότερο από μία δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες κάτι τέτοιο δεν φάνηκε στα αποτελέσματα της έρευνας.

Ένας πιθανός λόγος είναι ότι οι διατροφικές οδηγίες που δόθηκαν εστιάζανε στα μη επεξεργασμένα τρόφιμα και πχ η δίαιτα χαμηλή σε λίπος δεν είχε αναψυκτικά ή γλυκά ή άλλα επεξεργασμένα προϊόντα.

Συμπερασματικά

  • Δεν υπάρχει αυτό που λέμε ''η καλύτερη δίαιτα''.

  • Η δίαιτα χαμηλή σε λίπος και η δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες δεν έχουν σημαντική διαφορά μεταξύ τους όσον αφορά το τελικό αποτέλεσμα μίας προσπάθειας απώλειας βάρους.

  • Αν πληρούνται 2 βασικά κριτήρια: 1) θερμιδικό έλλειμμα και 2) επαρκής πρόσληψη πρωτεΐνης, τότε κάθε δίαιτα μπορεί να οδηγήσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα απώλειας βάρους και λίπους.

  • Η καλύτερη δίαιτα είναι διαφορετική για τον κάθε άνθρωπο. Είναι αυτή που δένει αρμονικά με τις προτιμήσεις του, με τα φαγητά που βρίσκει διαθέσιμα, με την καθημερινότητα και τον τρόπο ζωής του.