Χυμοί φρούτων ή αλλιώς και..»βόμβες ζάχαρης»

Οι περισσότεροι σήμερα κάνουν τη συνειρμική σκέψη: Χυμοί φρούτων - καλή διατροφή - αδυνάτισμα.
Πιστεύουν ότι πίνοντας ένα χυμό είναι το ίδιο με το να τρώνε ένα φρούτο.
Γιατί όμως ο τίτλος λέει για ''βόμβες ζάχαρης'';

Για να δούμε!

Φρούτα και χυμοί φρούτων – είναι τόσο ξεχωριστές διατροφικές επιλογές;

-Το φρούτο από μόνο του είναι ιδανικό σνακ.

Στην ουσία είναι ζάχαρη (δηλαδή γρήγορη μορφή ενέργειας) τυλιγμένη με φυτικές ίνες και αξιόλογα ποσά βιταμινών/αντιοξειδωτικών/μετάλλων.

- Οι χυμοί φρούτων δεν είναι και τόσο καλή επιλογή σνακ.

Όταν αφαιρείς από το φρούτο τη φλούδα και τη σάρκα του μένει μόνο το νερό, η ζάχαρη (με τη μορφή φρουκτόζης συνήθως) και μικροποσά βιταμινών/αντιοξειδωτικών/μετάλλων.

Με μία μικρή δόση υπερβολής αυτό γίνεται και στο σάκχαρο σου 
μετά την κατανάλωση ενός χυμού φρούτων.

Τελικά οι χυμοί φρούτων είναι διαιτητικοί και θρεπτικοί ή όχι;

Κάτι που ίσως δεν ήξερες είναι ότι σε αρκετούς τυποποιημένους χυμούς φρούτων προστίθεται επιπλέον ζάχαρη ή μέλι για να είναι πιο γευστικοί. Ζάχαρη στη ζάχαρη των φρούτων (φρουκτόζη).

Επίσης, οι περισσότεροι χυμοί φρούτων εμπορίου προέρχονται από συμπυκνωμένους χυμούς φρούτων και από πολτό φρούτων. Καθ’ όλη την επεξεργασία που υπόκεινται τα φρούτα μέχρι να συσκευαστούν σε προϊόντα χάνουν τη γεύση τους, το χρώμα τους και τα θρεπτικά τους συστατικά.

Γι’ αυτό συνήθως τα τελικά προϊόντα χυμών φρούτων εμπλουτίζονται με αρώματα-γεύση φρούτων και βιταμίνες (δες τα συστατικά διαβάζοντας τη συσκευασία τους και θα καταλάβεις).

Στην ουσία δηλαδή ο χυμός φρούτων του εμπορίου δεν είναι παρά ένα ζαχαρόνερο με έξτρα άρωμα/γεύση φρούτων και βιταμίνες.

Σαν να μην ακούγεται και τόσο διαιτητικό και θρεπτικό..

Το ίδιο ισχύει και για τον φυσικό χυμό πορτοκάλι;

Σίγουρα είναι καλύτερη επιλογή από τον χυμό φρούτων εμπορίου.

Ωστόσο υπάρχει και καλύτερη λύση.

Σκέψου ότι για να στύψεις έναν χυμό πορτοκάλι θέλεις 2-3 πορτοκάλια. Φαντάσου να τα κατανάλωνες ολόκληρα και όχι στυμμένα.

Νομίζω μόνο και μόνο με τη σκέψη χόρτασες περισσότερο.

Δηλαδή, είναι καλύτερο να καταναλώνουμε ολόκληρο το φρούτο παρά το χυμό του;

Ακριβώς αυτό.

Δεν είναι μόνο ότι με το χυμό χάνουμε τις φυτικές ίνες και μερικές βιταμίνες/αντιοξειδωτικά/μέταλλα.

Με την κατανάλωση ενός ολόκληρου φρούτου μασάμε και μπαίνουμε σε διαδικασία γεύματος. Έτσι, το ολόκληρο φρούτο είναι πιο χορταστικό και προκαλεί μεγαλύτερο κορεσμό εν συγκρίσει με το χυμό του.

Εγώ που δεν τρώω φρούτα και πίνω μόνο χυμούς, να τους κόψω;

Όχι, όχι. 

Τα πράγματα στη διατροφή δεν είναι άσπρα-μαύρα. Πάντα κοιτάμε για μικρές βελτιώσεις που θα σε βοηθήσουν σε βάθος χρόνου.

Οπότε στη δικιά σου περίπτωση απ' το να μη λαμβάνεις καθόλου φρούτα και να πίνεις αναψυκτικά με ζάχαρη, πίνε κανονικά το χυμό σου.

Tip: Σε δεύτερη φάση μπορείς να βελτιώσεις το χυμό που πίνεις φτιάχνοντας κάποιο smoothie με γιαούρτι, τρίμματα ξηρών καρπών, πρωτεΐνη ορού και λίγο μέλι.

Βήμα-βήμα όλα μπορούν να γίνουν καλύτερα.

Εγώ που είμαι αθλητής να πίνω χυμούς κανονικά;

Υπάρχουν περιπτώσεις για τις οποίες ο χυμός αποτελεί μία πολύ καλή επιλογή σνακ όπως για παράδειγμα πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση.

Φυσικά εξαρτάται από την περίπτωση σου σαν αθλητής και το άθλημα σου.

Για σένα συγκεκριμένα έχω γράψει 3 σχετικά άρθρα που μπορείς να ρίξεις μία ματιά:

1) Tι να τρως πριν την άσκηση
2) Tι να τρως κατά τη διάρκεια της άσκησης
3) Tι να τρως μετά την άσκηση  

Συμπερασματικά

  • Οι χυμοί φρούτων δεν είναι το ίδιο με το να τρως ολόκληρα ωμά φρούτα.

  • Όταν αφαιρείς από το φρούτο τη φλούδα και τη σάρκα του μένει μόνο το νερό, η ζάχαρη (με τη μορφή φρουκτόζης συνήθως) και μικροποσά βιταμινών/αντιοξειδωτικών/μετάλλων. Γι' αυτό το λόγο με μία μικρή δόση υπερβολής θα μπορούσες να περιγράψεις τους χυμούς και ως βόμβες ζάχαρης.

  • Οι τυποποιημένοι χυμοί φρούτων συνήθως περιέχουν επιπλέον ζάχαρη ή μέλι για να είναι πιο γευστικοί και εμπλουτίζονται με αρώματα-γεύση φρούτων και βιταμίνες για να έχουν καλύτερη γεύση, χρώμα και θρεπτική αξία.

  • Ο φρέσκος χυμός πορτοκαλιού είναι καλύτερη επιλογή από τον χυμό φρούτων εμπορίου.

  • Ωστόσο υπάρχει και καλύτερη λύση. Η κατανάλωση ενός ολόκληρου φρούτου.

  • Με την κατανάλωση ενός ολόκληρου φρούτου μασάμε και μπαίνουμε σε διαδικασία γεύματος.

  • Το ολόκληρο φρούτο είναι πιο χορταστικό και προκαλεί μεγαλύτερο κορεσμό εν συγκρίσει με το χυμό του.

  • Τα πράγματα στη διατροφή δεν είναι άσπρα-μαύρα. Πάντα κοιτάμε για μικρές βελτιώσεις που θα σε βοηθήσουν σε βάθος χρόνου. Απ' το να πίνεις αναψυκτικά με ζάχαρη είναι σίγουρα καλύτερο να πίνεις ένα χυμό φρούτων.