Καρύδια Βραζιλίας: μία εξαιρετική πηγή Σεληνίου

Θα έχεις ακούσει σίγουρα για υπερτροφές ή αλλιώς και super-foods. Στην περίπτωση των καρυδιών Βραζιλίας η φύση έκανε και πάλι..το θαύμα της!

Πως σου ακούγεται ότι με 2 καρύδια Βραζιλίας (10g.) καλύπτεις περίπου το 250% των συνιστώμενης ημερήσιας δόσης σου σε Σελήνιο;

Για την ακρίβεια, 2 καρύδια Βραζιλίας (10g.) δίνουν:
-65 θερμίδες
-1,4g. πρωτεΐνης
-6,6g. λίπους (περίπου ίση αναλογία κορεσμένων, μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων)
-Mεγάλα ποσά Σεληνίου 190mcg (~274% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης)
-Mικρά ποσά θειαμίνης (Vit. B1) και Vit. E, χαλκού, μαγνησίου, μαγγανίου και φωσφόρου

Σελήνιο

Ένα απαραίτητο μέταλλο για τον οργανισμό με αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Συμμετέχει στο σχηματισμό αντιξειοδωτικών ενώσεων μέσα στο σώμα μας όπως είναι η γλουταθειόνη που έχει ιδιαίτερα προστατευτικό ρόλο.

Έχει ανοσολογική και αντιφλεγμονώδη λειτουργία, συμμετέχει στη δημιουργία και επιδιόρθωση του DNA και έχει ενεργό ρόλο στο μεταβολισμό των θυρεοειδικών ορμονών.

Άλλες διατροφικές πηγές σεληνίου είναι τα ψάρια (τόνος, γαρίδες, σολομός), τα μανιτάρια shiitake, το μοσχάρι, το κοτόπουλο, η γαλοπούλα και τα αυγά.

Πήρε το όνομα του από την..Σελήνη γιατί όταν λιώνει έχει ένα φωτεινό-γκρι χρώμα.

Όπως ισχύει με όλα τα αντιοξειδωτικά, έτσι και με το σελήνιο παραπάνω ποσότητα σημαίνει οξειδωτική δράση. Η αύξηση του οξειδωτικού στρες οδηγεί σε παθολογικές κατάστασεις.

Ο κανόνας της κατανάλωσης με μέτρο ισχύει σε αυτή την περίπτωση (~1-2 καρύδια Βραζιλίας/μέρα), ώστε να λαμβάνονται όλα τα οφέλη του σεληνίου χωρίς την εμφάνιση ανεπιθύμητης τοξικότητας (δερματικές βλάβες, τριχόπτωση, απώλεια ονύχων και σε πιο βαριές περιπτώσεις νευρολογικές διαταραχές).

Σελήνιο και θυρεοειδής

Ο Θυρεοειδής αδένας έχει υψηλή συγκέντρωση σε Σελήνιο, το οποίο συμμετέχει στο σχηματιμό σεληνοπρωτεϊνών. Οι σεληνοπρωτεΐνες έχουν σημαντική αντιοξειδωτική δράση εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες που δημιουργούνται κατά την παραγωγή θυρεοειδικών ορμονών. 

Το Σελήνιο παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην παραγωγή των θυρεοειδικών ορμονών, όντας μέρος των ενζύμων αυτής της διαδικασίας.

Υποθυρεοειδισμός, Αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα Hashimoto

H συμπληρωματική χορήγηση Σεληνίου στις περιπτώσεις με θυρεοειδίτιδα Hashimoto και μειωμένη πρόσληψη Σεληνίου έχει συσχετιστεί με μείωση των αντισωμάτων anti-TPO, βελτιωμένη εικόνα στον υπέρηχο θυρεοειδή και καλύτερη ποιότητα ζωής.

Υπερθυρεοειδισμός, Νόσο Graves

Σε ασθενείς με ήπιο προς μέτριο βαθμό νόσο Graves φαίνεται ότι η συμπληρωματική χορήγηση Σεληνίου έχει ευεργετικό ρόλο.

 

Σελήνιο και προ-εκλαμψία

Σε πολλές μελέτες παρατήρησης έχει βρεθεί ότι οι γυναίκες με χαμηλά επίπεδα σεληνίου στο αίμα είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν προεκλαμψία σε σχέση με τις γυναίκες που έχουν επαρκή επίπεδα σεληνίου στο αίμα.

Σε κλινικές δοκιμές έχει φανεί ότι συμπληρωματική χορήγηση σεληνίου μειώνει την επίπτωση-εμφάνιση προεκλαψίας.

Συμπερασματικά

-Τα καρύδια Βραζιλίας είναι μία πλούσια πηγή Σεληνίου. Μόνο με 1-2 καρύδια Βραζιλίας/μέρα καλύπτεις τη συνιστώμενη ημερήσια δόση.

-Μία καλή διατροφική πρόσληψη Σεληνίου βοηθάει στην καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και του θυρεοειδή αδένα.

-Συμπληρωματική χορήγηση Σεληνίου πιθανώς βοηθάει στις καταστάσεις θυρεοειδίτιδας Hashimoto, νόσο Graves και προεκλαμψίας.

 

Η διατροφή είναι ένα αρκετά πολύπλοκο ζήτημα που επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες.

Όλα γίνονται πιο εύκολα όταν τα απλοποιείς.

Αυτός είναι ο ρόλος μου σαν Coach Διατροφής, να σου κάνω τη ζωή εύκολη και παράλληλα να έχεις σημαντικά αποτελέσματα! (Τι λένε και τι κατάφεραν όσοι με εμπιστεύτηκαν).

Related Posts