Γιατί δεν είναι απαραίτητο το πρωινό γεύμα

Συχνά συναντώ τρομοκρατημένους ανθρώπους που μου λένε ''δεν μπορώ να κάνω δίαιτα γιατί δεν τρώω πρωινό''. 

Όλοι όσοι έχουν ασχοληθεί έστω και ελάχιστα με τη διατροφή έχουν ακούσει ότι το πρωινό είναι απαραίτητο γεύμα.  ''Το πρωί φάε σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν άρχοντας και το βράδυ σαν ζητιάνος'' λέει μια λαϊκή ρήση.

Tι λέει όμως η επιστήμη; 

Η απάντηση θα σε εκπλήξει.

 

Το πρωινό γεύμα βοηθάει στο χάσιμο βάρους;

Στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό American Journal of Clinical Nutrition δημοσιεύτηκε το 2014 μία τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή που μελέτησε σε ~300 υγιείς υπέρβαρους και παχύσαρκους εθελοντές αν η κατανάλωση πρωινού βοηθάει στην απώλεια βάρους.

Οι εθελοντές μοιράστηκαν σε 2 ομάδες ατόμων, μία ομάδα που κατανάλωνε πρωινό και μία ομάδα που δεν κατανάλωνε πρωινό. Στις δύο ομάδες δόθηκαν οδηγίες βελτίωσης της διατροφής που δεν αναφέρονταν στο πρωινό γεύμα.

Έγινε παρακολούθηση των εθελοντών για 16 εβδομάδες και τα αποτελέσματα δεν έδειξαν καμία σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων στην απώλεια βάρους.

Άλλη κλινική δοκιμή με μικρότερο δείγμα εθελοντών (33 άτομα) έδειξε παρόμοια αποτέλεσματα, ενώ μία κλινική δοκιμή με δείγμα 36 ατόμων έδειξε ότι η αποφυγή πρωινού μπορεί να οδηγήσει και σε απώλεια βάρους. 

Γιατί είναι ευρέως γνωστό ότι ''το πρωινό κάνει καλό και ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να το παραλείπουμε'';

Θυμάσαι τις κλασικές διαφημίσεις που φαίνονται οικογένειες να τρώνε το πρωινό τους γεύμα καλοντυμένες, καταχαρούμενες και τρισευτυχισμένες με τα παιδιά να κάνουν ποδήλατο μέσα στο σπίτι; 

Χαρούμενες εικόνες, θετικά συναισθήματα που συσχετίζονται με την κατανάλωση πρωινού. Σε συνδυασμό πάντα με διαφήμιση προϊόντων δημητριακών που σου λένε πόσο σημαντικό και απαραίτητο είναι να τρως πρωινό γεύμα.

Για την ακρίβεια θα σε παραξένευε αν σου έλεγα ότι..

Υπάρχουν έρευνες που δείχνουν ότι όσοι τρώνε πρωινό γεύμα είναι πιο υγιείς και ελέγχουν το σωματικό βάρους τους καλύτερα. Είναι γνωστό ότι όλες οι έρευνες χρειάζονται χρηματοδότησεις για να γίνουν.

Τι θα σκεφτόσουν όμως αν σου έλεγα ότι μερικές από αυτές χρηματοδοτούνται από πολυεθνικές εταιρείες δημητριακών; (πχ δες εδώ).

Εγώ πάντως θα λαμβάνω τα αποτελέσματα αυτών με επιφύλαξη.

 Τροφή για σκέψη

Βλέποντας το θέμα με μία πιο σφαιρική ματιά 

H κατανάλωση πρωινού είναι ευεργετική για τον οργανισμό και έχει πολλά οφέλη:

-Ξεκινάς τη μέρα σου γεμάτος ενέργεια για να αποδώσεις πνευματικά ή/και σωματικά.

-Αφιερώνεις τα πρώτα λεπτά της μέρας σου σε εσένα -> Η καλύτερη επένδυση.

-Η ρουτίνα του πρωινού σου χτίζει θετικό momentum για τις επόμενες επιτυχημένες πράξεις της ημέρας.

-Έχεις καλύτερο έλεγχο της πείνας σου τις πρωινές ώρες.

-Πιθανώς να είναι απ' τις ελάχιστες στιγμές της μέρας σου που μοιράζεσαι με την οικογένεια ή το σύντροφο/συγκάτοικο σου. Είναι ευκαιρία να ανταλλάξετε ένα-δυο πιο ζεστές κουβέντες μεταξύ σας.

Αν καταναλώνεις πρωινό γεύμα και το έχεις συνηθίσει, τότε εννοείται συνέχισε το. Είναι προς όφελος σου.

Ο σκοπός μου μέσω αυτού του άρθρου είναι να αμφισβητήσω την κοινή πεποίθηση ότι ''το πρωινό γεύμα είναι απαραίτητο και αναντικατάστατο''.

Αυτή η ευρέως διαδεδομένη διατροφική συμβουλή βασίζεται σε μελέτες παρατήρησης που συσχετίζουν τη διατροφική συνήθεια της παράλειψης του πρωινού γεύματος με την αύξηση του σωματικού βάρους.

Η συσχέτιση ωστόσο δεν σημαίνει αιτιότητα.

Ανασκόπηση της βιβλιογραφίας (2014) που εξέτασε όσες μελέτες έχουν γίνει για το πρωινό  γεύμα έδειξε ότι μελέτες παρέμβασης έχουν αποτύχει να δείξουν σημαντική συσχέτιση του πρωινού με την απώλεια βάρους, ενώ προοπτικές μελέτες παρατήρησης (3,5-10 χρόνων) σημειώνουν έναν σημαντικό ρόλο της παράλειψης πρωινού στην αύξηση σωματικού βάρους.

Στην ίδια έρευνα τονίζεται η ανάγκη διεξαγωγής μελετών παρέμβασης μεγαλύτερης διάρκειας για τη λήψη ασφαλέστερων συμπερασμάτων.

 

Συμπερασματικά

  • Το πρωινό γεύμα δεν είναι απαραίτητο και αναντικατάσταστο.

  • Το πρωινό γεύμα έχει πολλά οφέλη και είναι μία εξαιρετική διατροφική συνήθεια για κάποιον που την ακολουθεί επιτυχώς εδώ και καιρό.

  • Τα άτομα που θέλουν να χάσουν βάρος και για λόγους είτε βιασύνης, είτε άγχους, είτε μειωμένης όρεξης είτε για άλλους λόγους δεν καταναλώνουν πρωινό δεν πρέπει να αποθαρρύνονται από αυτή τη διατροφική τους συνήθεια, αντιθέτως να θυμούνται πως η απώλεια βάρους μπορεί να επιτευχθεί και με άλλο τρόπο.

  • Η διατροφή λειτουργεί αθροιστικά. Σημασία έχουν όλα τα γεύματα μέσα στη μέρα και όχι μόνο το πρωινό. Το πρωινό είναι απλά ένα γεύμα. Δεν είναι το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας και δεν είναι απαραίτητο για μια επιτυχημένη προσπάθεια απώλειας σωματικού βάρους.